Партерна гімнастика як засіб розвитку танцювальних даних у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку на заняттях хореографією


Партерна гімнастика як засіб розвитку танцювальних даних у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку на заняттях хореографією
Термін «партерна гімнастика» або «партерний екзерсис» з’явився нещодавно. Його 
винекнення пов’язано з розвитком нетрадиційних видів гімнастики. Слово «партер» 
походить від французького parterre (по землі): слово par - по, а слово terre - земля. Під 
«партерним» екзерсисом розуміють виконання різного роду вправ в положенні сидячи, 
лежачи, на боці, з різних упорів.
Такі вправи розвивають танцювальний крок, виворотність у дітей, розтягують ахіллове 
сухожилля, розвивають гнучкість корпусу, допомагають витягнутості колінного суглоба і 
стопи. Крім цього, партерний екзерсис – це гарний інструмент розвитку рухових функцій 
(виворотності ніг, підйому ніг, гнучкості корпусу, кроку, стрибка) і підготовчий етап до 
традиційного класичного і народно-характерного екзерсису біля верстата, який потребує 
високого фізичного напруження. Заняття партерною гімнастикою дозволяють починаючим 
танцівникам набути навичок витягнутого носка, рівного і підтягнутого тулубу, дадуть 
первинне уявлення дітям про роботу м'язів ніг, рук, шиї та спини. Отже, основними 
завданнями партерної гімнастики є:
·  зміцнення опорно-рухового апарату;
·  розвиток сили м'язів, зміцнення суглобів і підвищення їх рухливості;
·  розвиток витривалості і постановка дихання;
·  вироблення навичок високої культури рухів.
Допомогти формуванню скелетно-м'язового апарату, постави, підвищити гнучкість суглобів,
 поліпшити еластичність м'язів і зв'язок, наростити силу м'язів - ось основна мета 
використання партерного екзерсису.
Для роботи з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку краще за все підходить саме
 партерний екзерсис, тому що дитині ще важко координувати рухи свого тіла, включати в 
роботу різні групи м'язів, а заняття в положенні сидячи або лежачи полегшують йому ці 
завдання: на підлозі легше встежити за правильністю виконання, виворотністю, а також 
 натягнутісті ніг і корпусу.
Музичний супровід на заняттях партерної гімнастики
Увесь партерний екзерсис проводиться під музичний супровід. Музика повинна повністю 
відповідати завданням педагога та характеру виконуваних рухів. Музика, яка не відповідає 
характеру вправ, запам'ятовується погано, не викликає інтересу до занять, спонукає до 
формального виконання. Гарно підібрана музика, відповідна завданням, викликає високий 
емоційний настрій, творчу активність і міцно запам'ятовується з надзвичайною легкістю. 
Злиття музики з рухом впливає на психіку учнів, на їх емоційний стан: емоційний підйом 
допомагає витримувати інтенсивні м'язові напруги, справлятися з темпом і ритмом руху, 
використовувати їх амплітуду з метою виразності. Музика на заняттях партерної гімнастики 
доповнює словесне пояснення і показ педагога. Велике значення відіграє роль 
концертмейстера на заняттях з хореографії. Він допомагає педагогу організувати увагу 
учнів і виховує в них почуття ритму, музикальність виконання, вміння передавати характер
 музичного твору пластикою рухів.
Музика не тільки створює радісний настрій і активізує рухи. З медичної точки зору  часто
 хореографія є своєрідною танцювальною терапією, що сприяє усуненню дефекту постави 
(сколіоз) та боротьбу з гіподинамією. Так, доведено вченими, що і музика, здатна надавати 
позитивний стимулюючий вплив на центральну нервову систему. Слід зазначити  одну із 
здоров'язберігаючих технологій - музикотерапію. Це психотерапевтичний метод, заснований 
на цілющий вплив музики на психологічний стан людини. Музика впливає на певні мозкові
 зони і активізує роботу мозку в цілому. «Когда мы воспринимаем ухом ритм и мелодию, у
 нас изменяется душевное настроение», казав Аристотель. 
Для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку треба чітко та правильно підбирати 
музичний супровід. Саме тому, концертмейстер повинен дотримуватись певних принципів 
оформлення музики для занять партерною гімнастикою : 
·  Музичні мелодії не повинні бути складними. Вони повинні бути доступними розумінню 
даної вікової групи;
·  Не варто перевантажувати музичне оформлення зайвої фактурністю і складністю мелодики;
·  Музика на уроці за своїми динамічними показниками повинна узгоджуватися з манерою 
проведення заняття педагогом. Іншими словами, учні повинні чути свого викладача, музика 
не повинна їм заважати це робити.
 
Специфіка роботи концертмейстера хореографії передбачає необхідність володіння такими 
вміннями, як підбір на слух мелодії і супроводу до неї, елементарна імпровізація вступів, 
висновків і цілих уривків, варіювання мелодії тощо.
 Музику для супроводу гімнастичних вправ умовно можна розділити на:
·  чітку, ритмічну (музичний розмір 2/4, 4/4) - для вправ на розвиток координації, 
виворотності, стійкості, різних кидків;
·  плавну, мелодійну (музичний розмір 3/4, 4/4) - для вправ на гнучкість, різні розтяжки.
Особливості фізичного розвитку дітей дошкільного віку
Поняття „фізичний розвиток” тлумачиться у наукових джерелах по-різному. У самому 
загальному сенсі „фізичний розвиток” людини називають процес змін природних морфо-
функціональних властивостей організму упродовж індивідуального життя. Це також 
процес змін форм і функцій організму; сукупність ознак, що характеризують зовнішні 
показники фізичного стану організму на тому чи іншому етапі його фізичного розвитку 
(ріст, вага, окружність грудної клітини тощо). 
Фізичне виховання дітей дошкільного віку — систематичний вплив на організм дитини з 
метою його морфологічного і функціонального вдосконалення, зміцнення здоров'я, 
формування рухових навичок і фізичних якостей.
У старших дошкільників найбільш інтенсивно в руховій активності розвиваються 
витривалість, спритність і гнучкість, сформованість правильної постави та ступні, що є 
вартісним показником фізичного розвитку дітей дошкільного віку. 
Ученими Т.Дмитренко, О.Кенеман, Г.Ляшенко, Д.Хухлаєвою та іншими доведено, що 
організм дитини розвивається безперервно та інтенсивно. Упродовж перших семи років
 життя у дітей не тільки збільшу- ються всі внутрішні органи, але й удосконалюються їх 
функції. Важливими показниками фізичного розвитку дошкільника є його зріст, маса тіла, 
окружність грудної клітини. Саме зовнішні показники свідчать про розвиток рухових 
якостей дітей, їх рухову підготовле- ність та сформованість постави. У старшому 
дошкільному віці інтенсивно розвивається кісткова система. Характеризуючи особливості
 розвитку кісткової системи Г.Ляшенко вказує на те, що у дітей старшого дошкільного віку
 кісткова система продовжує інтенсивно розвиватись, відбувається зрощення окремих 
кісток скелету. Це підводить до того, що у 7–8 років зникає шов між половинами лобної 
кістки. У зв’язку з цим, важливими умовами фізичного розвитку є виконання гігієнічних 
вимог щодо орга- нізації життя дітей (режиму дня, харчування, загартування, виховання
 гігієнічних навичок, самостійності, культури поведінки та фізичної культури).
У дітей старшого дошкільного віку значно збільшується маса м’язів (27% від маси всього 
тіла); водночас відбувається дозрівання скелетних м’язів, змінюються форма і кількість ядер. 
У цей віковий період відбувається інтенсивне морфофункціональне дозрівання кори великих 
півкуль головного мозку, у зв’язку з чим значно зростають сили і рухливість нервових
 процесів. Продовжує зростати швидкість виникнення збудження. Увага дітей залишається 
ще нестійкою, але порівняно із середнім дошкільним віком стійкість і сила процесів 
збудження та гальмування підвищується.
 Важливою складовою фізичного розвитку дітей старшого дошкільного віку є сформованість
 правильної постави. У дітей старшого дошкільного віку постава ще не сформована остаточно.
Як вказують численні дослідження структура кісткової тканини хребтів ще не завершена, 
хребет – еластичний. На поставу впливає стан ступні. Зміна її форми, навіть незначна, 
може стати причиною деформації, порушення правильного по- ложення тазу, хребта – 
патологічно змінить поставу. 
Правильна організація життя дітей дошкільного віку, дотримання основних гігієнічних вимог
 (режиму дня, харчування, сну, правильного підбору меблів тощо), загартування, 
систематичне виконання різноманітних фізичних вправ сприяють формуванню правильної 
постави та профілактиці плоскостопості дошкільників. 
Отже, підводячи підсумки можна сказати, що головними показниками фізичного розвитку
 дітей старшого дошкільного віку є: будова тіла; розвиток рухових якостей, які 
характеризують зміни рухових функцій та фізичних якостей особистості дитини; здоров’я, 
що відображають морфологічні і функціональні зміни; рухова підготовленість та 
сформованість постави. 
 
Особливості фізичного розвитку дітей молодшого шкільного віку
Молодший шкільний вік визначається віком дітей з 6(7) до 9(10) років . Дитина 7-8 років перебуває ніби на межі двох вікових категорій: він ще в полоні дитячих ігор і відчуттів, пов'язаних з домашньою обстановкою, і разом з тим входить в шкільне життя, накладає на нього нові обов'язки. Молодший шкільний вік характеризується відносно рівномірним розвитком опорно-рухового апарату, але інтенсивність росту окремих розмірних ознак різна. Так, довжина тіла збільшується в цей період в більшій мірі, ніж його маса.
Молодший шкільний вік - це час інтенсивного формування і росту тіла, розвитку функцій 
всіх систем організму і психіки, розкриття здібностей становлення особистості. Разом з тим
 це сприятливий період для позитивного впливу на розвиток дітей засобами партерної 
гімнастики. Дітям дуже цікаво і захоплююче чути такі «барвисті» назви як: «павучки», 
«жабка», «кішечка» та інше. 
 Саме в молодшому шкільному віці є всі умови для всебічного, гармонійного фізичного
 розвитку, освіти, виховання та оздоровлення.
Суглоби дітей цього віку дуже рухливі, зв’язковий апарат еластичний, скелет містить велику кількість хрящової тканини. Хребетний стовп зберігає велику рухливість до 8-9 років. Дослідження показують, що молодший шкільний вік є найбільш сприятливим 
для спрямованого зростання рухливості у всіх основних суглобах.
М’язи дітей молодшого шкільного віку мають тонкі волокна, містять в своєму складі лише невелику кількість білка та жиру. При цьому великі м’язи кінцівок розвинені більше, ніж дрібні. У  віці молодшого школяра починають встановлюватися постійні характеристики тіла. Починається окостеніння довгих кісток. Окостеніння йде нерівномірно, і надмірні силові навантаження можуть порушити цей процес.
У цьому віці майже повністю завершується морфологічний розвиток нервової системи, закінчується ріст і структурна диференціація нервових клітин. Однак функціонування нервової системи характеризується переважанно процесами збудження.
У молодшому шкільному віці закріплюються і розвиваються основні людські характеристики пізнавальних процесів (увага, сприйняття, пам'ять, уява, мислення, мова). Дитина також має велику рухову активність. У цьому віці багато дітей швидко втомлюються, потрібно часте зміна діяльності, дитина допитлива, рухлива, спілкується з дітьми і дорослими.
Колектив для дитини молодшого шкільного віку- це середовище спілкування, де вона навчається порівнювати, оцінювати поведінку, можливості інших дітей і свої. У колективі молодший школяр починає адекватно оцінювати себе, формує свою лінію поведінки, тому важливий діалог, порозуміння між вчителем і учнем, передача життєвого досвіду, міжособистісне спілкування .
У молодшому шкільному віці дитина краще сприймає інформацію при показі. Показ повинен бути дуже точним і чітким, оскільки діти нерідко просто копіюють педагога і може повторити його помилки. Але для розвитку другої сигнальної системи, поповнення термінологічного запасу показ слід супроводжувати коротким і доступним поясненням .
Отже, молодший шкільний вік є найбільш сприятливим для розвитку фізичних здібностей дітей.
Складові частини партерної гімнастики
Екзерсис на підлозі складається з декількох розділів :
-           вправи сидячи на підлозі;
-           вправ лежачи на спині; 
-           вправ лежачи на боці; 
-           вправ лежачи на животі; 
-           вправ на колінах;
-           вправ в парах.              
Головні етапи партерного екзерсису
Партерна гімнастика складається з трьох етапів : 
На першому етапі партерної гімнастики виконується кілька вправ, метою яких є приведення м'язів в розігрітий стан. Вправи на цьому етапі дозволяють набути навичок витягнутого носка, рівного і підтягнутого корпуса; дадуть первинне уявлення про роботу м'язів ніг, рук, шиї, допоможуть почати роботу по виправленню деяких недоліків в поставі, а саме, асиметрії лопаток, збільшення прогину в поперековому відділі хребта та інше.

Другий етап партерного екзерсису – це основний етап комплексу. На такому етапі закладено розвиток рухових функцій таких як :
виворотності та підйому ніг, гнучкості корпусу, кроку, стрибка.
І останній, третій етап екзерсису на підлозі – це релаксація. Виконання медитативних вправ, спрямованх на повне розслаблення.В даному випадку використовується вже група вправ, які всі разом прийнято називати затримкою. Їх суть - допомогти людині розслабитися, відновити сили і правильно закінчити партерну гімнастику.
Методика складання комплексу партерного тренажу
Партерний тренаж – це комплекс фізичних вправ, спосіб виконання яких та форма проведення
 різноманітні. Характер та особливості проведення вправ залежать від мети та завдань 
кожного конкретного заняття. 
Завданням тренажу і партерного тренажу є стимулювання низки фізіологічних функцій 
організму. Це, насамперед, стосується діяльності серцево – судинної і дихальної системи. 
У результаті проведення уроку партерного тренажу швидко підвищується загальний тонус 
організму, пожвавлюється тонус серцево – судинної системи, внаслідок чого ліквідуються
 осередки застійної крові, посилюється функція дихання, а також покращується діяльність
 шлунково – кишкового тракту, нирок, поліпшуються процеси обміну речовин тощо. 
Загальний принцип побудови комплексу партерного тренажу полягає в тому, щоб 
забезпечити участь основних м’язових груп у русі, що своєю чергою активно впливає на
 роботу внутрішніх органів. При виконанні хореографічних вправ потрібно звертати увагу 
на дихання – уникати виконання вправ статичного характеру, із затриманням дихання, а 
також зі значним обмеженням, на витривалість. 
Складання комплексу партерного тренажу містить низку послідовних етапів, але незалежно
 від вибору вправ і послідовності їх виконання, заняття повинно мати суворо визначену 
структуру : підготовчу, основну та заключну частини. 
Підготовча частина . Заняття починається з привітання педагога з дітьми ( уклін) та 
різноманітні ходи та кроки по колу ( звичайний крок, крок на півпальцях, на п’ятах, крок з
 високим підніманням колін, підскоки, різні види бігу, галоп, комбінації по колу тощо). Під 
час виконання вправ важливо слідкувати за поставою. Після виконання усіх наведених вище
 вправ посилюється дихання, загальний обмін речовин та створюються умови до виконання
 наступної частини уроку. 
Основна частина спрямована на вирішення завдань уроку. Її зміст складають безпосередньо 
вправи партерного тренажу («метелик», «жабка», «кішечка», «кошик», «лодочка» , 
різноманітні підйоми ніг, вправи голови тощо). 
Після виконання вправ на підлозі діти виконують різноманітні танцювальні кроки ( крок
 польки, приставний крок ліворуч та праворуч, галоп тощо), а також підскоки та стрибки. 
Заключна частина .  цій частині заняття застосовуються вправи на розслаблення м’язів,  
заспокоєння дихання, що сприяє заспокоєнню організму, досягнення психічної та фізичної 
рівноваги. 
Завершується заняття підведенням підсумків, рефлексією та прощанням педагога з дітьми
 ( уклін). 
Виконуючи  вправи партерного екзерсису , необхідно дотримуватися таких правил:
1. Перед початком занять добре розігрітися, тобто зробити будь-які вправи, поки в м'язах не
 з'явиться відчуття тепла.
2. В процесі навчання кожна дитина виконує вправу в міру своїх фізичних можливостей, але
 при систематичності занять, наочності і по¬ощреніях підвищує свої можливості.
3. Обов'язково враховувати фізіологічні особливості дитини, стан опорно-рухового апарату 
і фізичну підготовленість
4. Вправи на гнучкість виконувати плавно, без ривків, в повільному темпі. 
5. Кожна вправа виконувати до появи легкої хворобливості. 
6. Всі вправа направлено на силову роботу різних груп м'язів і обов'язково повинні 
чергуватися з вправами на розслаблення. 
7. Починати розтягуватися на «видиху», потім дихати нормально. Закінчувати кожну вправу
 «вдихом».

Комплекс вправ партерної гімнастики спрямованих на розвиток фізичних даних дітей дошкільного та молодшого шкільного віку
Вправи сидячі на підлозі :
1.       «Прасочки- голочки»( скорочування та витягування стоп обох ніг )
В.п. ноги у 6 позиції, руки на поясі, спина рівна, голова прямо.
Музичний розмір 4/4
На «раз і»  обидві стопи скорочуються, коліна рівні.
На «два і» обидві ноги витягуються максимально вперед
На «три і чотири і» повторити вправу.
2.       « Сонечко» ( вправи для рухливості стопи)
В.п. ноги в 6 позиції, руки на поясі, голова прямо.
Музичний розмір 4/4
На «раз і» обидві стопи скорочуються
На «два і» стопи розкриваються у 1 позицію
На «три і» повертаються у скорочений стан
На «чотири і» повернутися у в.п.
3.       «Складочка» ( нахили тулубу вперед до ніг)
В.п. ноги у 6 позиції, руки на поясі, голова прямо.
Музичний розмір 4/4
На «раз і два і три і» корпус разом із руками опускаються на ноги, руками намагаємось тримати стопу.
На «чотири і» у в.п.
4.       «Метелик»права для розвитку пахової розгорнутості)
Музичний розмір 4/4
В.п. ноги зігнуті в колінах, стопи з'єднані, руки підняті до гори.
На «раз і два і три і» корпус разом з руками опускаються між ніг - на стопи.
На « чотири і» у в.п.
5.       «Літачок» ( вправа на розвиток пахової розгорну тості та виворотності)
В.п. ноги розкриті широко в боки, стопи натягнуті, руки на поясі, голова прямо.
Музичний розмір 4/4
На «раз і два і три і» руки розвести в боки та узятися за стопи, живіт покласти між ніг, голова вперед, коліна рівні.
На «чотири і» у в.п.
6.       Нахили почергово до правої та лівої ноги ( вправа на розвиток виворотності)
В.п.  . ноги розкриті широко в боки, стопи натягнуті, руки на поясі, голова прямо.
Музичний розмір 4/4
На « раз і два і три і» обома руками тягнемося до правої ноги, коліна рівні.
На «чотири і» повернутися у в.п.
На другий такт виконати вправу з лівої ноги.
7.       «Прапорець» ( вправа для розвитку підколінних зв’язок)
В.п. . ноги зігнуті в колінах, стопи з'єднані.
Музичний розмір 4/4
На « раз і» правою рукою взяти праву стопу та витягнути її рівно вгору.
На «два і три і» тримаємо прапорець з рівними колінами та тулубом.
На «чотири і» повернутися у в.п.
На другий такт повторити вправу з лівої ноги.
Вправи лежачі на спині:
1.       «Почергове підняття витягнутих ніг вперед на 90°» ( вправа для зміцнення пресу)
В.п. ноги у 6 позиції, руки вздовж тулубу
Музичний розмір 4/4
На «раз і» - витягнута права нога відривається від підлоги та підіймається вгору
На «два і» права нога фіксується вверху на 90°
На «три і чотири і» права нога повертається у в.п.
На другий такт повторити рух з лівої ноги.
2.       «Підняття обох витягнутих ніг вгору  на 90°» ( вправа на розвиток танцювального кроку)
В.п. ноги у 6 позиції, руки вздовж тулубу
Музичний розмір 4/4
На «раз і» - обидві витягнуті ноги відриваються  від підлоги та підіймаються вгору
На «два і» ноги фіксуються вгорі на 90°
На «три і чотири і» ноги повертаються у в.п.
3.       «Розкриття ніг в сторони « ( вправа для розтяжки)
 В.п. ноги у 6 позиції, руки вздовж тулубу
Музичний розмір 4/4( 2 такта)
На «раз і два і»  дві рівні витягнуті ноги підіймаються на 90°
На «три і чотири і» ноги розкриваються в сторони, тягнемо ноги до підлоги
На «раз і два і» ноги збираються у положення на 90°
На «три і чотири і» повертаються у в.п.
4.       «Велосипед» ( вправа для зміцнення м’язів живота та гнучкості колінного суглоба)
В.п. ноги на 90° , стопи скорочені, руки вздовж тулубу
Музичний розмір 4/4( 4 такта)
На « раз і два і три і» ноги по черзі згинаються в колінах, описуючи, коло у повітрі.
На « чотири і» ноги повертаються у в.п.
5.       «Берізка»  ( вправа для пресу та зміцнення м’язів поперекового відділу хребта)
Музичний розмір 4/4
В.п. ноги лежать на підлозі у 6 позиції, стопи натягнуті, руку вздовж тулубу
На « раз і два і» ноги підіймаються на 90°
На «три і чотири і» натягнуті ноги утворюють пряму лінію, починаючи від стоп ніг та закінчуючи лопатками.
Тримаємось у такому положенні 2 такти
На « раз і два і» таз опускаємо на підлогу
На «три і чотири і» з округленою спиною опускаємо ноги на підлогу у в.п.
6.       «Стілець» ( вправа для зміцнення поперекового відділу хребта)
Музичний розмір 4/4 ( 4 такта)
В.п. ноги підняті на 90°, руки вздовж корпусу
На «раз і два і» відриваємо таз від пілоги, намагаючись підняти його якнайвище
На «три і чотири і» перехиляємо ноги за голову, ставимо коліна на підлогу так , щоб голова була між ніг.
Знаходимось у такому положенні 2 такта.
На « раз і два і» підіймаємо ноги на 90°
На» три і чотири і» опускаємо ноги на підлогу.
Вправи лежачі на боці:
1.       «Махи правою ногою  на 90°» ( вправа на розвиток танцювального кроку)
Музичний розмір 2/4
В.п. корпус міцно спирається на ліве передпліччя , права рука вздовж правої ноги.
На «раз і» правою ногою робимо великий кидок на 90°
На «два і» повертаємось у в.п.
2.       «Махи лівою  ногою  на 90°» ( вправа на розвиток танцювального кроку)
Музичний розмір 2/4
В.п. корпус міцно спирається на праве передпліччя , ліва рука знаходиться  вздовж лівої ноги.
На «раз і» лівою  ногою робимо великий кидок на 90°
На «два і» повертаємось у в.п.
3.       «Підйом стегна вгору»  ( вправа на зміцнення сили м’язів)
 Музичний розмір 2/4
В.п. корпус міцно спирається на ліве передпліччя , права рука
вздовж   правої ноги, ноги з’єднані у 6 позицію.
На «раз і» відриваємо стегно від підлоги
На «два і» повертаємось у в.п.
Повторити вправу з лівого боку.
Вправи лежачі на животі:
1.       «Човник» ( вправа для зміцнення м’язів спини та преса)
Музичний розмір 4/4
В.п. руки витягнуті вперед,ноги рівні, носки натягнуті, голова опущена вниз.
На «раз і два і» ноги та руки одночасно відриваються від підлоги, м’язи спини напружені
На « три і чотири і» повернутися у вихідне положення
2.       « Кошик» ( вправа для зміцнення м’язів спини)
Музичний розмір 4/4
В.п. руки тримають щиколотку зігнутих в коліні ніг ( права рука тримає праву щиколотку, ліва рука – ліву щиколотку)
На « раз і два і» витягування ніг вгору
На « три і чотири і» повернутися у вихідне положення
3.       «Місток» ( права для гнучкості спини, зміцнювання м’язів спини)
Музичний розмір 4/4
В.п. ноги зігнуті в колінах, руки знаходяться біля плечей
На « раз і два і» міцно стати на руки і ноги і одночасно прогнутися в спині
На « три і чотири і» обережно повернутися у вихідне положення
4.       « Кільце » ( вправа для розвитку гнучкості )
Музичний розмір 4/4
В.п. ноги випрямлені, корпус лежить на підлозі, руки зігнуті в ліктях біля грудей долонями вниз.
На « раз і два і» випрямити руки, прогнутися з головою назад; ногами , зігнутими в колінах, дістати до голови.
На « три і чотири і» повернутися у вихідне положення
5.       « Жабка » ( вправа для розвитку виворотності  тазостегнових суглобів)
Музичний розмір 4/4
В.п. ноги зігнуті в колінах стопа до стопи, руки перед собою, підборідок покласти на руки
На « раз і два і три і чотири» тягнути стопи до полу, покласти повністю обидві ноги на підлогу, не піднімаючи таз вгору.
Вправи стоячи на колінах:
1.       «Почергове підіймання рук та ніг» ( вправи для корекції та зміцнення спини)
    Музичний розмір 2/4
В.п. стоячи на колінах, долонями спиратися на підлогу, руки не згинати в ліктях; спина рівна, не сутулитись.

На « раз і» підіймається права нога та ліва рука, зберігаючи рівну спину 
На « два і» повернутися у вихідне положення
На « три і» підіймається ліва нога та права рука, зберігаючи рівну спину
На « чотири і» повернутися у вихідне положення
2.       «Присяд між стопами ніг» ( вправа для розтягування м’язів)
Музичний розмір 4/4
В.п. ноги на ширині плечей, руки на поясі
На « раз і два і» сісти назад між стопами ніг, руки тримати на поясі
На « три і чотири і» повернуся у вихідне положення
3.       «Кішечка» ( вправа для розвитку гнучкості хребта)
Музичний розмір 4/4
В.п. ноги на ширині плечей, долонями спиратися на підлогу
На « раз і два і» прогнутися в спині, голову підняти вгору
На « три і чотири і» вигнутись в зворотньому напрямку, утворивши «горку»
4.       « Легкий місток» ( вправа для розвитку гнучкості )
Музичний розмір 4/4
В.п. ноги на ширині плечей, руки на поясі
На «раз і два і» одночасно відвести руки назад; правою рукою дістати праву п’яту, лівої рукою взяти ліву п’яту; прогнутися у спину, голову закинути назад.
На « три і чотири і» повернутися у вихідне положення
5.       «Напів шпагат» ( вправа для розтягування м’язів)
Музичний розмір 4/4
В.п. опір на ліве коліно, права рівна нога витягнута у правий бік, руки на поясі.
На «раз і два і» права нога, не згибаючи коліна, просувається у правий бік, ліва нога залишається у зігнутому стані; руки ( рівні або зігнуті у ліктях) спираються на підлогу перед собою.
На « три і чотири і» фіксуємо положення.
6.       «Напів шпагат» ( вправа для розтягування м’язів)
Музичний розмір 4/4
В.п. опір на праве коліно, ліва рівна нога витягнута у лівий бік, руки на поясі.
На «раз і два і» ліва нога, не згибаючи коліна, просувається у лівий бік, права нога залишається у зігнутому стані; руки ( рівні або зігнуті у ліктях) спираються на підлогу перед собою.
На « три і чотири і» фіксуємо положення.
7.       «Напів шпагат» ( вправа для розтягування м’язів)
Музичний розмір 4/4
В.п. опір на обидва коліна, руки на поясі.
На «раз і два і» коліна  роз'їжджаються у різні сторони, залишаючись у зігнутому стані; 
таз не завалювати вперед та не спиратися на п’яти; руки ( рівні або зігнуті у ліктях) 
спираються на підлогу перед собою.
На « три і чотири і» фіксуємо положення.
Вправи в парах :
1.       «Правильне дихання» ( вправа для відновлення дихання)
Музичний розмір 4/4
В.п. прислонитися спинами одне до одного, ноги схресні перед собою, руки лежать на колінах
На «раз і два і» вдох, затримати дихання, руки піднімаються вгору
На « три і чотири і» видих, руки опускаються у вихідне положення
2.       «Потягеньки» ( вправа для розтягування м’язів)
Музичний розмір 4/4
В.п. партнери сидять обличчям одне до одного, стопи до стоп; руки на поясі.
На « раз і два і» беручись за руки, перший тягне на себе іншого, не згибаючи коліна
На « три і чотири і» другий тягне  на себе свого партнера, не згибаючи колін.
3.       «Потягеньки № 2» ( вправа для розтягування м’язів)
Музичний розмір 4/4
В.п. партнери сидять обличчям одне до одного, ноги широко розкриті в сторони, стопи одного впираються у щиколотки іншого; руки на поясі.
На « раз і два і три і чотири і» партнери беруться за руки, перший тягне на себе партнера, розкриваючи йому якомога ширше ноги.
На « раз і два і три і чотири і»  другий тягне на себе першого, розкриваючи якомога ширше ноги, коліна не згибати.
4.       «Складочка» ( вправа на розтягування м’язів)
Музичний розмір 4/4
В.п. перший партнер, сидячи на підлозі, рівні ноги витягнув вперед, руки на поясі; другий стоїть біля партнера спиною до спини.
1 – 2 такт перший партнер нахиляється тулубом до ніг, руки витягнуті вперед вздовж тулубу; другий повністю лягає на нього, міцно притулившись попереком до попереку партнера; зафіксувати положення на 2 такти.
5 – 6 такт партнери змінюються місцями; другий партнер нахиляється тулубом до ніг, руки витягнуті вперед вздовж тулубу; перший повністю лягає на нього, міцно притулившись попереком до поперека партнера; зафіксувати положення на 2 такти.
Висновок
Партерна гімнастика сприяє удосконаленню природних фізичних даних дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Саме тому необхідно приділяти достатньо уваги партерному тренажу,  спрямованого на розвиток природних даних - кроку, виворотності, стрибка, гнучкості. Кожна з вправ партерної гімнастики охоплює різні групи м’язів та доступна дітям до запам’ятовування. Також, окрім природних фізичних даних, партерна гімнастика дає змогу розвивати у дитини координацію рухів, музикальність, почуття ритму та артистизм. Усі ці поняття розвивають здібність до сприйняття танцювальних вправ, рухів, композицій,  навчають виражати настрій та почуття пластикою рухів. Згодом, природні фізичні та професійні здібності при систематичних заняттях та за допомогою професійних педагогів розкриваються та поширюються.
Заняття хореографією, зокрема партерною гімнастикою, дає можливість дитині пізнати самого себе, розкрити нові фізичні можливості, зняти емоційне та психологічне напруження. Завдяки пропонованому комплексу вправ, дитині з кожним заняттям стає легше виконувати фізично складні вправи, з’являється інтерес до занять, позитивний емоційний фон , радість та посмішка. У наслідок таких занять зникають переживання, комплекси та страхи, дитина почуває себе впевнено та комфортно.
Велике значення на заняттях партерної гімнастики відіграє педагог, його настрій, розуміння головного результату своєї діяльності та налаштованість працювати у цьому напрямку.
І як казав видатний засновник напрямку ритміки Жак Далькроза «Ми не знаємо більш могутнього і більш сприятливого засобу впливу на життя і процвітання всього організму, ніж почуття радості ... Урок ритмічної гімнастики повинен приносити дітям радість, інакше він втрачає половину своєї мети» .

Комментариев нет:

Отправить комментарий